Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2008

Ημερίδες για «πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν»

Η Διοργάνωση και Διεξαγωγή Ημερίδων για το Περιβάλλον στην Βοιωτία

Οι ημερίδες για το περιβάλλον τείνουν να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι της τοξινωμένης καθημερινότητάς μας και γι΄ αυτό το λόγο αξίζει να ρίξουμε μια ματιά πίσω απ’ τις κουρτίνες του θεάτρου του παραλόγου.

Ποιοι διοργανώνουν ημερίδες για το Περιβάλλον; Οι πλέον αναρμόδιοι! Οι κάθε βαθμού τοπικές αυτοδιοικήσεις, Νομαρχία, Δήμοι ή οι σχετιζόμενοι με αυτούς θεσμοί όπως η ΤΥΔΚ, ΤΕΔΚ κλπ. Αν και οι εκ του νόμου αρμοδιότητες αυτών των εξουσιών είναι συγκεκριμένες δυστυχώς δεν ασκούνται(!) και αντί αυτών προτιμώνται διεξαγωγές ενημερωτικών ημερίδων για τις οποίες δεν έχουν καμία εκ του νόμου υποχρέωση.

Γιατί διοργανώνονται αυτές οι ημερίδες;
Το πολιτικό κόστος είναι πλέον βαρύ για τις καρεκλοκένταυρες εξουσίες μας. Κάτι πρέπει να κάνουν. Κάτι πρέπει να πουν στον τοξινωμένο, θυμωμένο και εγκλωβισμένο πολίτη. Αφού δεν εφαρμόζουν τους νόμους που θα τον προστάτευαν απ’ τους αδηφάγους βιομηχάνους, διοργανώνουν ημερίδες για να τον παραμυθιάσουν! Υπάρχει όμως και ένας άλλος λόγος αρκετά σοβαρότερος. Όταν θέλουν να περάσουν σιγά-σιγά στον κοσμάκη τα σχέδιά τους για την καταστροφή της περιοχής, μια ημερίδα που θα ωραιοποιεί και θα ψεύδεται με αληθοφάνεια και επιστημονικοφάνεια είναι αυτό που χρειάζεται για την παραπλάνηση των ανενημέρωτων και ανεξόπλιστων πολιτών! Για παράδειγμα, με αυτό τον τρόπο προσπαθούν να κουμαντάρουν την κοινή γνώμη ώστε να γίνει δυνατή η δημιουργία εργοστασίου καύσης των αποβλήτων της Αττικής και των βιομηχανικών εδώ στην πολύπαθη Βοιωτία. (Ημερίδα «Ολοκληρωμένη Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων» στις 01-10-2008 από την Δ.Ε.Π.Ο.Δ.Α.Θ. στην Θήβα). Ήδη ο Δήμαρχος Οινοφύτων μετά την επίσκεψη σε αντίστοιχη(;) μονάδα στην Γαλλία έσπευσε να εκφράσει την χαρά του για ένα τέτοιο ενδεχόμενο! (Δημοτικό Συμβούλιο Οινοφύτων 11-11-2008)

Με πoια αφορμή διοργανώνονται αυτές οι ημερίδες;
Συνήθως κάποια έξαρση μιας πτυχής του πολυσύνθετου περιβαλλοντικού προβλήματος ή η οργανωμένη αντίδραση πολιτών που «κραυγάζουν» είναι αρκετά για να ξεφυτρώσει κάποια ημεριδούλα. Στην περίπτωση που η ημερίδα ξεφυτρώνει απ’ το πουθενά τότε κάποιο σχέδιο κρύβεται πίσω της και μένει σ’ εμάς τους τοξινωμένους να το ανακαλύψουμε. Γίνεται έτσι η καθημερινότητά μας πιο ενδιαφέρουσα (με σασπένς).

Ποιοι συμμετέχουν στο πάνελ;
Ο Διοργανωτής Νομάρχης, Δήμαρχος κλπ, ο επικοινωνιολόγος (όπου χρειάζεται για να καλύψει την ανεπάρκεια του αιρετού), οι φιλοξενούμενοι συνάδελφοι συν-εξουσιαστές (συμπαρίσταται ο ένας τον άλλο όταν χρειάζεται επικοινωνιακά) και ο/οι ειδικοί και «ειδικοί» επιστήμονες. Στην πρώτη γραμμή στους παρακολουθούντες η αφρόκρεμα της εξουσίας που δεν χωράει στο πάνελ, οι ενδιαφερόμενοι ή εμπλεκόμενοι (πχ εκπρόσωπος των βιομηχάνων) και πίσω όσοι πολίτες ενδιαφέρονται (για το καλό ή και το κακό) συνήθως ελάχιστοι, αφού η ενασχόληση με τα κοινά για την γενιά των 700€ θεωρείται κακόγουστο αστείο. Οπωσδήποτε υπάρχουν και δημοσιογράφοι τοπικών κυρίως ΜΜΕ.

Πως διεξάγεται η ημερίδα;
Ξεκινά με το καλωσορίσατε του προέδρου στον «αιδεσιμότατο», τους άρχοντες, τους υψηλά ιστάμενους και τελευταία στους πολίτες-θύματα, που αποφάσισαν να ξοδέψουν τον πολύτιμο χρόνο τους έστω και αν γνωρίζουν κατά βάθος πως στο τέλος μια απ’ τα ίδια θα είναι πάλι.
Στην συνέχεια κάθε ένας επίσημος απευθύνει έναν χαιρετισμό (σύμφωνα με το πρόγραμμα) δεν είναι λίγοι όμως αυτοί που αντί για χαιρετισμό μας βομβαρδίζουν με μια ακατάσχετη φλυαρία επικοινωνιακών στερεοτύπων που έχουμε ήδη μάθει απ’ έξω απ’ την συχνή επανάληψή τους. Οι αναφορές τους στο περιβαλλοντικό πρόβλημα είναι γενικές, αόριστες και παραπλανητικές. Συνήθως πετούν το μπαλάκι των ευθυνών σε άλλους της εξουσίας που ΔΕΝ παρευρίσκονται. Οπωσδήποτε θα επικαλεστούν την δικαιολογία πως δεν έχουν προσωπικό οι υπηρεσίες τους, πως ο λαός τους κρίνει με την ψήφο και πως κάνουν ότι μπορούν και πως θα είναι πάντα δίπλα μας.

Μετά παίρνει τον λόγο ο ειδικός επιστήμονας. Αν ανήκει στους έντιμους υπηρέτες της επιστημονικής αλήθειας και δεν προσδοκά κάποιο κονδύλι για το τμήμα του απ΄ την κυβέρνηση τότε θα πει την αλήθεια και μόνο την αλήθεια, με προσοχή όμως και όσο το δυνατόν με διπλωματική γλώσσα. Δεν είναι εύκολο να τα βάλεις με την εξουσία ανοιχτά και ξεκάθαρα. Ίσως μάλιστα δεν είναι αυτός ο ρόλος του επιστήμονα αλλά η διατύπωση της επιστημονικής αλήθειας και μόνον αυτή, μακριά απ’ την πολιτική διάσταση των ανθρωπίνων καθημερινών πραγμάτων. Τα υπόλοιπα αποτελούν χρέος των πολιτών και των εξουσιών!

Υπάρχουν και οι «επιστήμονες» που δεν υπηρετούν την επιστήμη αλλά δια της «επιστήμης τους» την εξουσία που τους χρηματοδοτεί. Πλέον είναι γνωστά παγκοσμίως τέτοια παραδείγματα. Η περίπτωση του εξασθενούς χρωμίου είναι τέτοια και σε άλλο σημείωμα θα δώσω τα στοιχεία που έχω στην διάθεσή μου.

Μόλις τελειώσουν οι ειδικοί ξεκινά η συζήτηση. Κάποιοι πολίτες (συνήθως οι ίδιοι κάθε φορά) θέτουν απολύτως συγκεκριμένα ερωτήματα περιμένοντας μάταια να πάρουν συγκεκριμένες απαντήσεις απ’ τους άρχοντες. Δεν παίρνουν παρά μια επανάληψη της ακατάσχετης φλυαρίας. Αν τολμήσουν να διακόψουν - διαμαρτυρόμενοι - τον ψευδόμενο άρχοντα θα δεχτούν συστάσεις δημοκρατικής λειτουργίας και σεβασμού των αξιών και των ανθρώπων από αυτούς που υπονομεύουν χρόνια τώρα την πολύτιμη υγεία και το περιβάλλον. Όσο διαρκεί η συζήτηση μεταξύ πολιτών και εξουσιών ο επιστήμονας παρακολουθεί αμίλητος. Το πρόβλημα είναι τεχνικά λυμένο! Πολιτική βούληση δεν υπάρχει!

Πως τελειώνουν οι ημερίδες αυτές;
Τελικά εξαρτάται απ’ τις ικανότητες του επικοινωνιολόγου το πώς θα τελειώσει επικοινωνιακά η ημερίδα. Έχουμε δει όλες τις παραλλαγές. Από Βατερλώ και επεισόδια μέχρι και «καθώς πρέπει» και πολιτισμένη διεξαγωγή σύμφωνη με τα «χρηστά ήθη», την δημοκρατία και το σαβουάρ βιβ. Υπάρχει και η περίπτωση δημοσιευθεί μια έκθεση ιδεών-συμπέρασμα από τους διοργανωτές, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των επιδιώξεών τους και οπωσδήποτε απαλλαγμένη από δυσάρεστες παρεμβάσεις δυσάρεστων πολιτών.

Εξαίρεση στους παραπάνω κανόνες αποτελούν οι ημερίδες που διοργανώνονται από τους οργανωμένους πολίτες οι οποίοι αφού δεν έχουν εξουσία το μόνο που τους μένει είναι η …ημερίδα. Σε αυτές τις ημερίδες ΔΕΝ συμμετέχουν οι επίσημοι αν και έχουν προσκληθεί. Δεν υπάρχουν πολυτελή προσκλητήρια και αφίσες. Δεν υπάρχει πολύς κόσμος (γενιά 700€ γαρ). Δεν υπάρχουν δημοσιογράφοι. Υπάρχουν όμως λίγοι άνθρωποι «συνηγμένοι επί το αυτό».

Αφορμή για το σημείωμα αυτό στάλθηκε τι άλλο;
Μια ημερίδα(!) που διοργάνωσε ο Δήμος Οινοφύτων. Ο Δήμος που δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά ένα ταχυδιυλιστήριο και ένα βιολογικό καθαρισμό και εν τω μέσω γενικής απραξίας και αναποτελεσματικών ψευδοδράσεων, κάλεσε τους πολίτες στις 19 Νοεμβρίου 2008 να συζητήσουν για το θέμα «Ασωπός Ποταμός. Μέτρα αποκατάστασης» με ομιλήτρια την καθηγήτρια του Πολυτεχνείου κ. Μαρία Λοϊζίδου. Η κυρία καθηγήτρια έχει προτείνει την περίφημη μελέτη της για τον Ασωπό από το 1996(!) και αυτή η μελέτη έχει γίνει αντικείμενο δεκάδων ημερίδων όλα αυτά τα χρόνια όπως ήταν αναμενόμενο. Δεν έχει γίνει όμως ποτέ αντικείμενο υλοποίησης, όπως επίσης ήταν αναμενόμενο. Άραγε πόσες ακόμη ημερίδες θα γίνουν με αφορμή αυτή την μελέτη;

Οινόφυτα Βοιωτίας, 24-11-2008
π. Ιωάννης Οικονομίδης

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΕΣΕΙΣ ΚΑΝΕΤΕ ΗΜΕΡΙΔΕΣ ΚΑΝΕΤΕ ΟΜΙΛΙΕΣ

Ανώνυμος είπε...

ποιοί εσείς εννοείς ;

Ανώνυμος είπε...

ΠΟΤΕ ΘΑ ΦΘΑΣΕΙ Ο ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΒΟΙΩΤΙΑ ? ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΞΥΠΝΟΠΟΥΛΙΑ ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΝΟΜΑΡΧΗΣ ? ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΧΕΙ ΧΑΘΕΙ ΚΟΥΚΟΥΛΑ ΜΟΥΓΓΑ ΑΝΤΕ ΚΑΝΤΕ ΚΑΤΙ ΓΙΑΤΙ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΕΚΛΟΓΕΣ…ΚΑΙ ΤΟΤΕ…. ΘΑ…

Ανώνυμος είπε...

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΟΝ ΠΑΠΑ ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΕΣΕΙΣ, ΑΛΛΑ ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΣΘΕΝΟΣ. ΜΑΚΑΡΙ ΚΙ ΑΛΛΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ΝΑ ΤΙΜΟΥΣΑΝ ΕΤΣΙ ΤΟ ΡΑΣΟ ΤΟΥΣ [ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΜΝΙΟ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΚΑΒΑΛΑ Σ' ΑΥΤΟ].

Ανώνυμος είπε...

κάντε μήνυση στο Σουφλιά, είπε ο Νομάρχης όταν τον συνάντησαν σήμερα πολίτες απο τη Συμπαράταξη και του ζήτησαν να κάνει κάτι για το περιβάλλον στην Αντίκυρα- ο ίδιος οργανώνει ημερίδες και δεν ευκαιρεί. Εξάλλου τόνισε, την έκανε την επανάσταση του: δεν έτρεξε να συναντήσει το Μυτηλιναίο όπως κάτι άλλοι που μόλις τους φώναξε, τσακίστηκαν.

Ανώνυμος είπε...

Η ανάλυση είναι εκπληκτική. Μου θυμίζει το πρώτο διήγημα από το βιβλίο "Ο καφές και η δημοκρατία" του Αζίζ Νεσίν.
Στην επόμενη ημερίδα μπορούμε να πούμε κι εμείς στους διοργανωτές της: "μην κουράζεστε αγάδες να ξανααναλύσετε το πρόβλημα, μην χάνετε τον πολύτιμο χρόνο σας για να βρείτε αποτελεσματικές λύσεις, μην εκνευρίζεστε και μην αναλίσκεστε στην αντιπαράθεση. Πάρτε το πρόγραμμα με το σενάριο και όλη τη διαδικασία /ψευτοδιάλογο, τα έχουμε κρατήσει από την προηγούμενη φορά. Έτσι κι αλλιώς τίποτα καινούριο δεν κομίζετε, παρά μονάχα λόγια για όσους ξεχνούν και για όσους θέλουν να ξεχνούν, μαθημένοι να 'ναι ραγιάδες.

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστώ τον παπα -Γιάννη για το χρήσιμο "εργαλείο". Υπόσχομαι να αξιοποιηθεί δεόντως.

Ανώνυμος είπε...

Στην "ημερίδα" του Δήμου Θίσβης, που οργανώθηκε αρχές του 2008, τα μεγαλοστελέχη του Στασινόπουλου έκαναν κουμάντο από την αρχή μέχρι το τέλος. Μόνο κατ΄ όνομα ήταν "ημερίδα" του Δήμου. Η Δημοτική αρχη σε ρόλο κομπάρσου παρακολουθούσε αμήχανη. Όλα έγιναν όπως τα περιγράφει ο Παπαγιάννης και ακόμα χειρότερα γι αυτούς τους θεσμικούς. Στο τέλος όλοι αλληλοσυγχαίρνταν ευχαριστημένοι.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε σχολιαστή,
Δεν ξέρω πως ακριβώς το έθεσε ο Νομάρχης αλλά είναι βέβαιο ότι από δω και στο εξής θα χρησιμοποιεί το γεγονός ότι δεν τσακίστηκε να πάει στο Μπέη της Αντίκυρας.
Εδώ αρχίζει η πολιτική κουτοπονηριά. Πολιτική τρόπος του λέγειν:
1. Ο πολιτικάντης Περγαντάς ήταν ο κύριος συνδαιτυμόνας του Μυτιληναίου μαζί με τους δημάρχους της γύρω περιοχής πρόπερσι. Έλεγε μάλιστα ο αδαής περιβαλλοντικά τότε τη γνωστή φράση «Μας υποσχέθηκε ο κ. Μυτιληναίος…..». Άκου μας υποσχέθηκε. Ο αναμένων τη φιλανθρωπία του κάθε επιχειρηματία. Ο σοσιαλιστής με τα κονέ….
2. Τώρα όμως ο Νομάρχης ωρίμασε περιβαλλοντικά. Αφού έμαθε, έπαθε, και του χρέωσαν πολλά, όπως άγνοια, αδράνεια, φοβία, κρυφτούλι, άσχετους συνεργάτες αντινομάρχες για να μη πω τίποτε χειρότερο, πονήρεψε.
3. Αφήνει τον Αγγέλου να διασύρεται στα Βάγια, αφού εκεί ο διασυρμός παρασύρει και τον Αποστολίδη.
4. Αφήνει ή πιέζει τον Παπαγγελή να πηγαίνει να δώσει διαπιστευτήρια στο Μυτιληναίο, ώστε να εκτίθεται στους δημοκρατικούς πολίτες και να μπορεί να το χρησιμοποιεί. Να λέει «τσακίστηκε να πάει». Ποιος δημοκράτης ή ποια αριστερή δύναμη θα μπορούσε μελλοντικά να στηρίξει τον Παπαγγελή στα πολιτικά του οράματα; Θα είναι αδύναμος διαπραγματευτικά.
5. Αφήνει τον Τόγια να πάει στο Μυτιληναίο επίσης για τον ίδιο λόγο. Να τον αποδυναμώσει πολιτικά. Όχι στους ψηφοφόρους. Του αρκεί το ρεζιλίκι του στους σκεπτόμενους.
6. Ξέρει ότι οι τρεις πλύστρες των γύρω δήμων Λαζάρου, Μίχος, Πανουργιάς –που αποτελούν τη γενιά των γονατισμένων θεσμικών- του Μπέη θα τσακιστούν να πάνε ούτως ή άλλως και δε χρειάζεταν ιδιαίτερη πρόσκληση. Αυτοί θα πήγαιναν από νωρίς γιατί είχαν να σφουγγαρίσουν και το δωμάτιο.
7. Ξέρει ότι ο Κουτσούμπας, θα πάει γιατί αυτός έχει και απόψεις για το λιθάνθρακα. Μη βλέπεται που κρύβεται σε άλλες περιπτώσεις. Άστον όμως αυτόν δεν είναι σοσιαλιστής. (ενώ οι άλλοι….)
ΕΤΣΙ Ο ΚΛΕΑΡΧΟΣ ΒΓΗΚΕ ΑΠΟ ΠΑΝΩ: ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ – Ο ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ- ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΑΤΑΔΕΧΤΗΚΕ ΩΣ ΘΕΣΜΙΚΟΣ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙ ΚΑΠΟΙΟΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ.
Όπως έκαναν οι μέτριοι και αφελείς Τόγιας και Παπαγγελής (τους άλλους άστους δεν πιάνονται κανεις δεν τους μετραει).

Το τραγελαφικό θα είναι να είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα και μάλιστα σκέφτομαι και το σενάριο - όχι δεν είναι επιστημονική φαντασία- να πήρε ο Κλέαρχος τον Αγά τηλέφωνο και να προφασίστηκε ίωση λόγω του κωλόκαιρου των τελευταίων ημερών.

Ανώνυμος είπε...

Σχολιαστή δυο παρατηρήσεις:
1. Ξέρει ο Παπαγγελής και ο Τόγιας ότι ο νομάρχης Βοιωτίας τους άδειασε, όπως βέβαια τους αρμόζει;
2. Για το κάντε μήνυση στο Σουφλιά
κράτα μικρό καλάθι. ίσως ο Σουφλιάς να μη συνεργάζεται με το νομάρχη γιατί τον θεωρεί υπέυθυνο για την περίπτωση Οινοφύτων, αφού διώχτηκε ποινικά μαζί με τις κυρίες Αγάτσα, Τσόνογλου και άλλους καλούς του συνεργάτες. Μήπως αυτό δικαιολογεί και το κάρφωμα του νομάρχη "κάντε μήνυση στο Σουφλιά;" Αυτός δεν έχει κότσια ή μήπως ο Σουφλιάς ξέρει κάτι παραπάνω;

Ανώνυμος είπε...

φίλε ανώνυμε, το κάντε μήνυση στο Σουφλιά το είπε για να μας ξεφορτωθεί. Ασφαλώς δεν πήγαμε για να του ζητήσουμε την άποψη του ως νομικού αλλά την παρέμβασή του που εξαντλήθηκε στο ακόμη πιο αστείο και ηρωικό: εγώ δεν ξαναπάω στο Σουφλιά γιατί με κοροιδεύει!
γειά σου ήρωα κλέαΡΧΕ! ΑΚΌΜΗ ΚΛΑΙΕΙ Ο ΣΟΥΦΛΙΑΣ