Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2009

Βλάχικος Γάμος με λατινοαμερικάνικο χρώμα


Λάβαμε ένα εξαιρετικό σχόλιο-διαμαρτυρία των «Βλάχων» της παρέας του καπετάνιου Π.Σταμάτη, για τις εκδηλώσεις του Δήμου, την Παρασκευή το απόγευμα, με κλαρίνα, λαϊκά τραγούδια και λατινοαμερικάνικα συγκροτήματα.

Αστοχες και απαράδεκτες παρεμβάσεις του Δήμου στο έθιμο του «Βλάχικου Γάμου»

Δεν είναι τυχαίο που στη Θήβα, πόλη πούρχεται από το βάθος του χρόνου και σέρνει στη ράχη της τα βάρη της πολύχρονης ζωής της, που τα χνάρια της είναι ανεξίτηλα χαραγμένα στο βιβλίο της παγκόσμιας ιστορία, πόλη λατρευτή των θεών και των ανθρώπων, γενέθλια πόλη του Διονύσου, του πολυαγαπημένου των απλών ανθρώ-πων, θεού της βλάστησης, της γονιμότητας και της ανάστασης της φύσης, και αφέντρα κυρά, επτάλοφη, αμπελοστεφανωμένη, του κάμπου, που αυτή την περίοδο του χρόνου, την Κυριακή της Τυρινής και την Καθαρή Δευτέρα, γιορτάζεται από τους κατοίκους το χαρακτηριστικό έθιμο του ΒΛΑΧΙΚΟΥ ΓΑΜΟΥ.

Ο «Βλάχικος Γάμος» δεν είναι ένα ακόμη φολκλορικό έθιμο, από τα τόσα, που υπάρχουν ανά την Ελληνική επικράτεια. Εχουν γραφτεί και ειπωθεί πολλά για την προέλευση του και την σημασία του. Δεν θα ήθελα εδώ να επεκταθώ περισσότερο. Εκείνο που πρέπει όμως να επισημανθεί είναι ότι, ο «Βλάχικος Γάμος» της Θήβας είναι η αόρατη μεταξένια κλωστή που ενώνει την μυθολογία με το σήμερα, είναι το γεγονός που δικαιώνει την αέναη ύπαρξη μας σ’ αυτόν τον τόπο και το σημαντικότερο, είναι γιορτή με συγκεκριμένο αντικείμενο, τη δημιουργία της ζωής, τον πολλαπλασιασμό των καρπών και με σαφή αναφορά στη επιζητούμενη παρέμβαση του θεϊκού παράγοντα, του Διονύσου, τότε, του Χριστού, τώρα.

Επομένως είναι γιορτή του λαού, όλων εκείνων που σπέρνουν και περιμένουν να θερίσουν, που «βλέπουν» την γή γκαστρωμένη και περιμένουν, με τη βοήθεια του θεού, να την ξεγεννήσουν και ν’ απολαύσουν τα γεννήματα, εκείνων που μοχθούν και ματώνουν για τον επιούσιο.

Κατά το παρελθόν, στις αρχές του 20ου αιώνα, κάτω από την πίεση εκκλησιαστικών κύκλων και περισσότερο υπό την επιρροή ξενόφερτων αντιλήψεων και προτύπων, που εκείνη την εποχή μια κακέκτυπη, κατ’ επίφαση αστική τάξη, υιοθετούσε δουλικά και άκριτα, έγιναν προσπάθειες να παρακαμφτεί ο λαϊκός, αγενής, παγανιστικός «Βλάχικος Γάμος», με «ευρωπαϊκές», κομψές, πιο κοσμικές γιορτές, με τα γνωστά καρναβαλιστικά άρματα, με πιερότους και κολομπίνες, με κομφετί και σερπαντίνες…

Μάταιη προσπάθεια. Παρά την πρόσκαιρη επιτυχία του «εξευρωπαϊσμού» της Θηβαϊκής αποκριάς, ( έγιναν για κάποια χρόνια γιορτές με άρματα, πιερότους κλπ ), ο «Βλάχικος Γάμος» επικράτησε και μέσα από μια ημιτονοειδή πορεία έφτασε μέχρι τις μέρες μας.

Είναι εντυπωσιακή η ελαφρότητα η προχειρότητα και η άγνοια της Δημοτικής αρχής και του «πνευματικού» της κέντρου που σήμερα, 21ος αιώνας πλέον, αντί να εργάζεται για την καλλίτερη παρουσίαση, την πληρέστερη διοργάνωση του εθίμου και την μεγαλύτερη συμμετοχή των Θηβαίων σ’ αυτό, επιχειρεί για λόγους που μόνο αυτή γνωρίζει να το υποσκάψει, να το παρακάμψει και να το υποβαθμίσει εισάγοντας εντελώς άκομψα, στο εορταστικό τριήμερο ξένες, άσχετες και απαράδεκτες εκδηλώσεις με λατινοαμερικάνικους ρυθμούς και βραζιλιάνες μουλάτες εγχώριας κοπής.
Ακόμη και η εκδήλωση με τα σκωπτικά δημοτικά τραγούδια, με κλαρίνα και τραγουδίστρια, είναι παράταιρη και έξω από το κλίμα του Βλάχικου Γάμου. Οσο για το συγκρότημα «Πυξίδα» με λαϊκά τραγούδια και μπουζούκια (του αδελφού του προέδρου του Δημοτικού συμβουλίου και ανιψιού του Δημάρχου), τα σχόλια περισσεύουν.
Με δελτίο τύπου ο Δήμος μας πληροφορεί ότι την Παρασκευή στην πλατεία εκτός από τα παραπάνω θα ριχτούν βεγγαλικά και …κομφετί.

Η παρακμή σ’ όλο το μεγαλείο της…. Κρίμα για τους άρχοντες, την πόλη και τον λαό της. Οσοι επιμένουν να μη πιθηκίζουν ανοήτως αλλά να δημιουργούν πολιτιστικά γεγονότα (και είναι πολλοί αυτοί), την Κυριακή και την Δευτέρα ….υπό τον δωρικό ήχο τον οξύ της πίπιζας και του νταουλιού με αλαλαγμούς και διονυσιακές κραυγές θα υποδεχτούμε την ανάσταση του Διονύσου-Ιησού, στις γειτονιές, στούς δρόμους, στις πλατείες της Θήβας και στο ξωκλήσι της Αγίας Τριάδας, χορεύοντας , πίνοντας και ευχόμενοι σ’ όλους και του χρόνου στο μέτρο.

Με πολλά ερωτηματικά η στάση του νεοσύστατου συλλόγου των βλάχων και των καπεταναίων.

Η παρέα, από το σόϊ της νύφης, του καπετάνιου Π.Σταμάτη

Σχόλιο 1: Θα ήταν ψέματα αν λέγαμε ότι μας προκαλεί έκπληξη η στάση της Δημοτικής Αρχής.
Σχόλιο 2: Απο σεβασμό στους Βλάχους προτείνουμε να αλλάξουν όλες οι εκφράσεις που χρησιμοποιούν τη λέξη Βλάχος υποτιμητικά και σημαίνουν χαμηλό επίπεδο πολιτισμού και άξεστη συμπεριφορά. Τόσο στην πόλη της Θήβας, όσο και σε άλλα μέρη της Βοιωτίας μπορούμε να αντικαταστήσουμε με επώνυμα επωνύμων.

Ενημέρωση για τους Βλάχους και τον βλάχικο γάμο: στο Βλάχοι.net
Ζητάμε άμεση σύγκληση του Νομαρχιακού Συμβουλίου για τα περιβαλλοντικά προβλήματα της Βοιωτίας.

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Άλλα νοιάζουν μάλλον τον κ.Σταμάτη. Οι εκδηλώσεις τον πείραξαν; Αφήστε κ. Σταμάτη τον κόσμο να διασκεδάσει λιγάκι! Εσείς μπορεί να έχετε χρήμα να βγείτε έξω. Τους άλλους τους ρωτήσατε;;
Αλήθεια ποιοι συμμετέχουν στην παρέα του κ. Σταμάτη;;;

Ανώνυμος είπε...

Να και ο "φίλος του λαού"

Και γιατί δεν μας ενημερώνεις καλλίτερα;

Ανώνυμος είπε...

Βλάχοι εναντίον λάτιν...

σε πολύ λίγη ώρα, κόντρες στο "καρναβάλι της Θήβας"

νταούλια εναντίον παράτας

αυτό είναι καρναβάλι με ακτιβισμούς

Ανώνυμος είπε...

Στο παραδοσιακό πνεύμα της αποκριάτικης παρέλασης, για φέτος μεταμφιέσεις από την επικαιρότητα :


ΜετΑμφίεση "Ν. Σβίγγος": σακάκι σαφάρι σπορ, μεγάλες τσέπες με μπουκάλια ΚΟΡΠΗ

Θέμα: Νέες επιστημονικές θεωρίες- εμφιάλωση νερού Θηβών - και σκουπίδια καίμε

Άρμα: Εμφιαλωμένα μπουκάλια με νερό Θηβών, μαγκάλι για σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης απορριμμάτων

Πλαισιώνεται : από μπουκάλια νερού ΚΟΡΠΗ που πίνει ο ίδιος και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και της ΔΕΥΑΘ. Όλοι μοιράζουν φυλλάδια με την επιστημονική θεωρία : "αυτόματη μετατροπή εξασθενούς σε τρισθενές εντός του στομάχου"

Ανώνυμος είπε...

ΜετΑμφίεση " Γ. Θεοδωρόπουλος": κοντό παντελονάκι παραλλαγής, δίχτυ για πεταλούδες

Θέμα: Πικ-νικ στον Ασωπό

Άρμα: βαρέλια με λάσπη, νερό Ασωπού και σκουπίδια

Πλαισιώνεται από : χαρούμενες οικογένειες με καλαθάκια πικ-νικ, μπάλες και χαρταετούς, αγριεμένους κληρικούς, ντόπιους που αφρίζουν από δίψα και επιστήμονες που έχει γυαλίσει το μάτι τους.

Ανώνυμος είπε...

ΜετΑμφίεση για ζευγάρι: Γ. Σουφλιάς- Κ. Περγαντάς: κοστούμια- γραβάτες, κρατιούνται αλα μπρατσέτα και δείχνουν ο ένας τον άλλον

Θέμα: Αυτός φταίει!

Άρμα: λεκάνη για να νίπτουν τας χείρας τους, λεκάνη τουαλέτας που γράφει Βοιωτία, βιομηχανικά σκουπίδια.

Πλαισιώνονται απο: χαρούμενους βιομηχάνους με πούρα, αγρότες που τους ραίνουν με καρότα, μαρούλια και κρεμμύδια, μετανάστες, εργάτες, πολίτες με μάσκες, αρρώστους με ορούς, τερατογενέσεις, πειραματόζωα και τη μύγα που ζει χωρίς οξυγόνο.

Ανώνυμος είπε...

ΜετΑμφίεση "Oι βουλευτές μας": κοστούμια εποχής οι τρείς σωματοφυλάκες, σπαθάκια ξύλινα

Θέμα: Το κουαρτέτο της σιωπής

Άρμα: τίποτε

Πλαισιώνεται απο : κανέναν

Ανώνυμος είπε...

ΜετΑμφίεση "Π. Αγνιάδης" : μαύρο κοστούμι, τσέπες γυρισμένες έξω.

Θέμα: Βιομηχανικός Τουρισμός- ανάδειξη υποβαθμισμένων αρχαιολογικών χώρων

Άρμα: Λέων Χαιρώνειας, με καμινάδες εργοστασίου ENELCO

Πλαισιώνεται από : άνεργους που του φιλάνε τα χέρια, πρώην Νομάρχες, Ιταλούς, επενδυτές, εξοργισμένα μέλη Διοικητικού Συμβουλίου Επιμελητηρίου

και τον Ιζνογκουτ που θέλει να πάρει τη θέση του χαλίφη.

Ανώνυμος είπε...

Last but not least,
(δη ουαν εν ονλυ)

ΜετΑμφίεση "Δ. Τσιφής":
Kolan μπεζ ολόσωμο, στέμμα,

εναλλακτικά

Μανδύας λευκός, καλάμι

Θέμα: Στάχτη να γίνει
εναλλακτικά :
- πωλείται όπως είναι επιπλωμένο,
- culture club,
- αξιοκρατία και διαφάνεια

Άρματα: 1. πάλαι ποτέ ΞΕΝΙΑ,
2 πάλαι ποτέ δάσος
3. πάλαι ποτέ πλατεία
4. εδώ το Δημαρχείο, εκεί το Δημαρχείο
5. βούλιαξε το κολυμβητήριο
6. κάηκε το Γαλαξίδι
7. the hit parade

Πλαισιώνεται από :
δένδρα που κρατάν ανεμογεννήτριες, διορισθέντες φίλους και συγγενείς, δημοσιογράφους με τσιρότα, δημοτικούς συμβούλους που κυνηγιούνται,
εργολάβους που τρίβουν τα χέρια τους,
απλήρωτους πιστωτές,
αβοήθητους γέροντες
και την κ. Νίκη.

Ανώνυμος είπε...

Απόκριες στη Βοιωτία

Ανώνυμος είπε...

Τι σχέση έχει ο Μάρτης με τη Σαρακοστή;
όση έχουν οι δήμαρχοι Θήβας και Λιβαδειάς με τον πολιτισμό

Ανώνυμος είπε...

μπραβο παιδια!! πολυ καλο...
εχει πολλους καρναβαλιστες η βοιωτια..

Ανώνυμος είπε...

Λαικιστή άκουσα ότι κάποιοι απο το περιβάλλον του κ. Σταμάτη ήθελαν η νύφη να είναι γυναίκα και όχι άντρας μεταμφιεσμένος. Τι κόλλημα έφαγαν και ήθελαν γυναίκα ντε και καλά, δεν μπορώ να το καταλάβω! Ίσως έχουν ιδιαίτερη συμπάθεια στις νεαρές αλλοδαπές...! Δεν κάνω καθόλου πλάκα! Όσο για το "φίλος του λαού" τι σε πείραξε; Εσύ ποιανού φίλος είσαι να μαε πείς..

Ανώνυμος είπε...

Ο φίλος του λαού χωρίς εισαγωγικά σε τίποτε δεν με πείραξε. Οι φθηνοί λαικισμοί πειράζουν (τα "εσείς έχετε χρήμα" και τα τετοια)
Όσο για τα "ΆΚΟΥΣΑ ΌΤΙ..." δεν ξέρω πόσο μας βοηθούν στις γνώσεις μας.
Και εγώ άκουσα πολλά για ατσαλιές και κονόμες ημετέρων αλλά αφού δεν το ξέρω συγκεκριμένα δε λέει και τίποτε η αναφορά.